Stap 5 Neem rust

Stap 5 Neem rust

Stap 5 Neem vaker rust

Stap 5 Neem rust

Ontspanning is minstens zo belangrijk als inspanning. 

Geloof jij dat?
Is dat ook terug te zien in de keuzes die je maakt?

Gedurende de dag loopt ons fysieke en emotionele stressniveau langzaam op.
Tijdelijke stress is oke, het helpt je voor even verder. Maar als dit te lang bestaat zorgt het zowel op korte als op langere termijn voor schade.
De opgebouwde stress moet ook weer afgebouwd worden en dit doe je door te ontspannen.

Op tijd ontspannen helpt je zenuwstelsel om tot rust te komen. Het verbeterd je stemming en productiviteit en zorgt voor een betere slaapkwaliteit.

Vandaag nodig ik je uit om bij het maken van je weekplanning te beginnen bij het plannen van ontspanning en rust.

Neem tussen je taken door ook een momentje voor jezelf en kom op adem.

Het gaat je goed doen, echt!

Wil jij leren welke manier van ontspannen het beste bij jou past? Wil jij eindelijk meer energie ervaren en voluit leven?

Vul het contactformulier in of mail naar hello@mandynieboercoaching.nl

Wil je meer tips en fijne informatie? Volg mij dan via onderstaande buttons op instagram of facebook.

Fijne maandag

Stap 4 Leer nee zeggen

Stap 4 Leer nee zeggen

Leer nee zeggen en kies voor jezelf

Stap 4 Leer nee zeggen

 

Nee leren zeggen.

Je kent het misschien wel..
Je collega vraagt of jij haar dienst of taak over kunt nemen en voor je het weet heb je alweer ja gezegd..
Als de rust is weergekeerd en je even kunt nadenken vraag je je af waarom je eigenlijk ja hebt gezegd.
Als je eerlijk bent komt het helemaal niet zo goed uit en had je liever nee gezegd.

Je bent niet de enige die hiertegen aan loopt, ook ik heb hier in het verleden mee geworsteld.
Ik deel een aantal tips met je die mij hebben geholpen:

1. Gun jezelf bedenktijd.

De ander verwacht niet altijd direct antwoord en door niet direct ja of nee te zeggen, geef je jezelf de mogelijkheid om te bedenken wat jij echt wilt.
Dit kun je doen door te zeggen, ik kom hier later (over een half uur/ morgen) op terug of ik denk er even overna.

2. Neem even rustig de tijd om na te denken wat jij wilt. De volgende vragen kunnen je daarbij helpen.

☀️Wil ik dit doen, ja of nee?
Luister naar je gevoel, wil je dit doen? Waarom? Voor de ander? omdat je blij word van de taak? Geeft dit mij energie?

☀️ Kan ik dit doen?
Heb ik hier de tijd en kwaliteiten voor?, Wil ik hier tijd voor maken? Kan ik de vaardigheden leren?

☀️Wat moet ik hiervoor doen of laten en wil ik dat?
Kijk ook naar wat deze eventuele taak betekend voor de rest van je taken en of tijdsindelen. Is deze keuze privé ook haalbaar?

☀️Wil ik dit echt doen?
Dat je de vaardigheden en de tijd voor een taak/dienst hebt wil niet zeggen dat je dan ook ja moet zeggen. Minstens zo belangrijk is het om te kijken of jij het ook wil doen, of dat je bereid bent om het voor de ander te doen of je er blij van word en wat het je eventueel oplevert. Zeker bij taken of projecten die langere tijd om je inzet vragen is het belangrijk om helder te hebben wat jouw eventuele ja betekent voor jezelf en je omgeving.

3. Nee zeggen wordt makkelijker als je weet waar je ja tegen zegt.

Als je weet wie je bent en je randvoorwaarden kent, als je scherp hebt waar jij voor wilt gaan dan word het makkelijker om tegen de juiste dingen nee te zeggen. Want je nee liever niet, is een ja hier ga ik voor het ander.

En jij? Kun jij makkelijk nee zeggen?

Heb je nog tips? Laat een reactie achter en inspireer anderen.👇🏻

Heb jij nog een tip die voor jou goed werkt?
Laat een reactie achter in de comments op insta of stuur een mailtje naar hello@mandynieboercoaching.nl